Wpisy z kategorii Dieta



Dietetyka jako przyszłościowy kierunek

Dietetyka jako przyszłościowy kierunek Kierunek studiów to wybór niezmierne trudny – wielu z nas musi przecież dobrze przemyśleć swoją decyzję, aby nie studiować czegoś, co kiedyś może wydać się po prostu nieopłacalne. Rynek pracy składa się także z wielu ludzi, którzy po zakończeniu nauki nie mogą odnaleźć się w życiu. Jednym z naprawdę doskonałych wyborów może okazać się dietetyka, znajdująca zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Jeśli lubisz tematy związane z medycyną to musisz mieć świadomość, że dietetyka może Ci się bardzo spodobać. Jest nieodłączną częścią rozwijającej się medycyny i dla wielu ludzi stanowi poważne wyzwanie. To coraz bardziej popularny kierunek, który jest wybierany przez studentów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Jako dietetyk znajdziesz zatrudnienie na przykład u sportowców, dla których dobrze skonstruowany program dietetyczny jest niezmiernie istotną kwestią w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników. Zwiększa się więc zapotrzebowanie nie tylko w profesjonalnych zastosowaniach, ale i w zastosowaniach stricte prywatnych. W dzisiejszych czasach nie ma problemów z odnalezieniem ludzi zmagających się z cukrzycą, nadciśnieniem czy otyłością, a często spowodowane jest to złym odżywianiem się. Dla wielu ludzi problemem jest skomponowanie odpowiednio dobranych posiłków, które ułatwiłby im walkę z chorobami. Dietetyka ciągle się rozwija, co jest dobrze rozumiane w środowisku medycznym. Coraz więcej ludzi decyduje się na pomaganie innym, dzięki czemu walka z chorobami takimi jak otyłość staje się skuteczniejsza.

Mleko – pić czy nie pić?

Mleko – pić czy nie pić? Kto z nas nie pamięta sloganu „Pij mleko będziesz wielki”. Panuje powszechna opinia, ze picie mleka jest zdrowe. Obecnie pojawiły się jednak głosy naukowców, że wcale nie jest takie zdrowe jak się dotąd wydawało. Do tego coraz częściej słyszymy o alergii dzieci na ten produkty. Więc co robić pić czy nie? Mleko jest bezapelacyjnie źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, zapobiega próchnicy, osteoporozie i złamaniom kości. Zawiera także inne cenne pierwiastki takie jak potas, fosfor, cynk, fluor, selen. Mleko w swoim składzie posiada także nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają prace mózgu. Nie bez powodu więc wprowadzono w szkołach picie mleka. Prawdopodobnie 90% ludzi może bezpiecznie spożywać mleko, gdyż nie występuje u nich problem z trawieniem laktozy. A co jeśli wypicie szklanki mleka wiąże się z nieprzyjemnymi dolegliwościami? Nie tolerancja laktozy czyli cukru występującego w mleku, objawia się bólami brzucha, wzdęciami czy biegunką. Do prawidłowego trawienia laktozy potrzebny jest enzym jelitowy – laktaza. W przypadku gdy jesteśmy zmuszeni ograniczyć bądź odstawić spożywanie mleka należy zadbać o wzbogacenie diety w wapń produktami zastępczymi takimi jak sery, kefiry, jogurty. Gdy lubimy mleko i nie wyobrażamy sobie jego odstawienia mamy jeszcze jedno wyjście. Po konsultacji z lekarzem rodzinnym możemy zastosować preparaty zawierające laktazę, ułatwiające trawienie laktozy. Pozwoli nam to nadal cieszyć się smakiem mleka bez uciążliwych dolegliwości. Odpowiedzią na zadane wcześniej pytanie „mleko – pić czy nie pić”? jest indywidualne podejście do tematu, uzależnione od naszych upodobań smakowych, potrzeb i możliwości. Obserwując bowiem własny organizm jesteśmy w stanie sami ocenić czy spożywanie mleka nam służy czy też nie.

Wszystko z umiarem

Wszystko z umiarem Czytając prasę, oglądając telewizję, przeglądając strony w Internecie, często napotykamy na słowo „dieta”. Pojęcie to jest tak powszechne wśród społeczeństwa,że nie trzeba nikomu tłumaczyć jego znaczenia. Jednak wciąż niewielu z Nas wie, jak groźny dla człowieka może być ten wyraz. Dlaczego? Tutaj sprawdza się stare powiedzenie: wszystko jest dobre dla ludzi, lecz z umiarem. Wielu pomyśli: bzdura. A jednak nie. Oczywiście dieta to super sprawa. Jednak jest jeden warunek. Trzeba mieć o niej choć trochę pojęcia i nie popadać w żadną skrajność. Zarówno chorobliwa otyłość jak i niedożywienie mogą mieć opłakane skutki. Pierwsza przypadłość jest nie tylko problemem estetycznym ale prowadzi również do wielu poważnych schorzeń. Nadwaga przyczynia się na przykład do powstawania miażdżycy, która to z kolei niesie za sobą inne konsekwencje, takie jak: problemy z krążeniem krwi, zawały, kardiomiopatie i częste u chorych na tą przypadłość amputacje kończyn, spowodowane niedokrwieniem. Otyłość wiąże się też z zaburzeniami rytmu serca, wadami nabytymi serca, wszelakimi problemami ze stawami i układem kostnym, który najzwyczajniej w świecie nie wytrzymuje długotrwałego, zbyt dużego obciążenia. Myśląc o ludziach z nadmiarem kilogramów warto poruszyć także drugą stronę medalu. Tak samo niebezpieczna dla życia a nawet zdrowia może okazać się niedowaga. Popularne, wręcz modne wśród nastolatków i nie tylko stały się anoreksja i bulimia. To choroby o podłożu psychicznym, których istotą jest jadłowstręt( w przypadku anoreksji) bądź jedzenie wprost ponad miarę z usilną potrzebą zwrócenia wszystkiego tego, co się spożyło (bulimia). Obie te choroby, choć brzmiące dość niewinnie, mogą mieć katastrofalne skutki. Prowadzą do skrajnego wyniszczenia organizmu a niejednokrotnie do śmierci. Tylko jak tu się oprzeć pokusie? Przecież przykład idzie z góry. Po jednej stronie wszechobecne są wygłodzone do maksimum modelki, po drugiej zaś nie brakuje osób otyłych i restauracji typu „fast food”, które kuszą coraz to nowymi produktami i promocjami. Wniosek jest jeden. Nie można popadać ze skrajności w skrajność. Pamiętajmy- można stosować różne diety albo nie , lecz wszystko na co się zdecydujemy powinno być z umiarem.

Odpowiednia dieta kluczem do lepszego samopoczucia

Odpowiednia dieta kluczem do lepszego samopoczucia Nie tylko sport i rekreacja to ważne czynniki w uzyskaniu lepszej kondycji zdrowotnej. Do tego potrzebna jest odpowiednia dieta, która umożliwi nam polepszenie naszego samopoczucia i sprawi, że swobodnie będziemy mogli zabierać się do naszych codziennych spraw. Codzienne funkcjonowanie, uprawianie sportu bez odpowiedniej diety może okazać się bezcelowe i spowodować, że nasz organizm będzie wysyłał nam sygnały ostrzegawcze w postaci osłabienia, zmęczenia, co prowadzi do depresji. Istotne jest aby nie lekceważyć poleceń lekarzy i dietetyków, co nie oznacza, że nie możemy pozwolić sobie na to co powszechnie jest uważane za niezdrowe. Trzeba jednak pamiętać o zbalansowanej diecie i nie zapominać o zdrowym odżywianiu się. Lekkie śniadanie, obiad i kolacja do podstawowe warunki do spełnienia. Zbyt późnie jedzenie przed pójściem spać, pusty żołądek od rano do wieczora, brak snu i tego typu czynniki sprawiają, że nasz organizm reaguje w sposób negatywny. Duża ilość warzyw i owoców to ważne suplementy diety. Nawet jeżeli decydujemy się na obfity posiłek, nie powinniśmy zapominać o zdrowych przekąskach. Coraz więcej problemów zdrowotnych bierze się z nieodpowiedniej i niezbalansowanej diety, która może doprowadzić do otyłości – jednej z największych chorób w XXI wieku. Aby tego uniknąć musimy pamiętać o podstawowych zasadach zdrowego odżywiania się, które wcale nie są takie trudne do realizacji, nawet jeżeli kuszą nas tłuste posiłki. Zaczynając dietę w odpowiednim czasie, jesteśmy w stanie uniknąć poważnych schorzeń, jednocześnie dbając o nasze samopoczucie.