Pomocy!!! To osteoporoza!

Pomocy!!! To osteoporoza! Na osteoporozę może zachorować każdy. Są jednak osoby bardziej na nią narażone. Zależy to od bardzo wielu czynników: m.in. płci, budowy ciała, trybu życia, diety, a nawet przyjmowanych leków czy uwarunkowań genetycznych. Nie na wszystkie mamy wpływ, ale znając czynniki ryzyka możemy chronić kości zmniejszając możliwość wystąpienia choroby. Osteoporoza jest potocznie nazywana „złodziejem kości” i polega na nadmiernym rozrzedzeniu tkanki kostnej. W miarę jej ubywania czemu zwykle towarzyszy utrata składników mineralnych (przede wszystkim wapnia) tworzy się coraz więcej niewypełnionych przestrzeni w kościach , które pod wpływem nawet bardzo delikatnych urazów kruszą się i ulegają złamaniom. Dotyka ona przede wszystkim kobiet po menopauzie, szczupłej budowy ciała, po kuracjach lekami sterydowymi, palących papierosy, z zaburzeniami tarczycy. Żeby uchronić się przed osteoporozą należy pamiętać o dwóch podstawowych zasadach: wysiłek fizyczny (przynajmniej pięć razy w tygodniu) i sposób odżywiania (dieta bogata w wapń i witaminę D). Nie każdy wie, że dzienne zapotrzebowanie na wapń dla osoby dorosłej to 4 szklanki mleka lub zamiennie jogurty, kefir czy ser żółty. Dobrym źródłem wapnia są też ryby wędzone, konserwy rybne (zjadane z ośćmi!), orzechy, migdały, soja, fasola, brokuły. Należy także zwracać uwagę na produkty utrudniające przyswajanie wapnia m.in. szczaw, botwinka, płatki owsiane, mąka żytnia. Dlatego pamiętajmy stare powiedzenie „Lepiej zapobiegać, niż leczyć” .